Ratojen käyttöohjeet

Yleisiä ohjeita ampumaratojen käytöstä

Ampumaradoilla itsenäisesti saavat käydä vain ampumakoulun käyneet ampujat. Alaikäisellä ampujalla tulee olla mukana täysi-ikäinen huoltaja.

Pääsääntöisesti oikeus ampumaratojen käyttöön on ainoastaan P-HA:n jäsenillä. Poikkeuksen muodostaa Osmonmäen väestönsuoja, jonka omistaa Tampereen kaupunki ja jonka radoille käyttöoikeuden myöntää Tampereen kaupungin liikuntatoimi. Käyttöoikeuden voi saada vain urheiluseura, ei yksityishenkilö.

Muut kuin P-HA:n jäsenet voivat ratakapasiteetin puitteissa osallistua ohjelman mukaisiin harjoitustilaisuuksiin suorittamalla tilaisuuden valvojalle hallituksen seuran ulkopuolisille vahvistaman ratamaksun.

P-HA:n hallitus voi myös sopia seuran ulkopuolisten yksittäisten ampujien tai yhteisöjen kanssa radan käytöstä ja siitä suoritettavasta korvauksesta. Kokkovuoren haulikkoradan käytöstä sopimukset tekee P-HA:n Haulikkokerho.

Tekniset ratalaitteet ja ampumataulut tai haulikkoammunnassa kiekot ovat käytettävissä ainoastaan ohjelmaan merkittyinä harjoitusaikoina. Jäsenet voivat kuitenkin sopia lajikerhojen kanssa poikkeavista harjoitusajoista ja tällöin noudatettavasta menettelystä.

Jokaisen ampujan tulee huolehtia siitä, että uudelleenkäytettävät taulut palautetaan harjoituksen jälkeen tauluvarastoon kunnostettuina seuraavaa ampujaa varten sekä että roskat laitetaan niille varattuihin astioihin ja ampumapaikka puhdistetaan hylsyistä.

Ampuja! Pidä kunnia-asiana, että jätät ampumapaikan vähintään yhtä hyvään kuntoon lähtiessäsi kuin se oli tullessasi.

Ampumaradat ja ratakohtaisia määräyksiä

Aitovuoren ampumarata

HUOM! Lue aina alla olevat yleiset ja ratakohtaiset ohjeet ja rajoitukset ennenkuin lähdet millekään radalle ampumaan!

Ampuminen Aitovuoren radoilla on sallittu:

• arkisin klo 8-20,
  • lauantaisin klo 10-16 ja
  • sunnuntaisin klo 12-16.

Ampuminen on KIELLETTY: Pitkäperjantaina, pääsiäislauantaina, äitienpäivänä, helatorstaina, juhannusaattona, juhannuspäivänä, pyhäinpäivänä, jouluaattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä. Ampumisesta kiellettynä aikana tehdään aina ilmoitus poliisin lupavalvontaan.

*******************************************************

Ympäristöluvan lupamääräys 6 mukaan:

Aitovuoren ampumaurheilukeskuksen ampumaradoilla suositellaan käytettävän mahdollisuuksien mukaan äänenvaimentimia eri aselajeissa (Eri aselajien kilpailusäännöt määräävät tarkasti aseen ylimmän kokonaispainon ja piipun tai aseen kokonaispituuden joka saattaa rajoittaa äänenvaimentimen käyttöä).

25 metrin pistoolirata:

60-paikkainen, kääntölaitteilla varustettu, osastoitu pistoolirata. Sallitut kaliiperit: .22 LR, .32 S&W Long ja .38 Special. Magnum-latausten ja kaikenlaisten vaippaluotien käyttö tällä radalla on turvallisuussyistä kielletty.

50 metrin rata:

26-paikkainen, 2 ampujan osastoihin jaettu rata, joka on varustettu koneellisilla taululaitteilla, sekä pienoiskiväärille, että vapaapistoolille. Sallitut kaliiperit: .22 LR. Ampuminen on sallittua vain penkalla oleviin luodinkeräimiin. Kaikenlaisten omien maalitaulujen (paistipannuista A4  paperiin) ja taululaiteviritelmien (lautarakenteiden) käyttö on KIELLETTY. Ota yhteyttä PK-kerhon toimihenkilöihin, mikäli sinulla ei ole omia tauluja.

Hirvirata:

Kaikki metsästyksessä käytettävät kiväärikaliiperit.

Villikarjurata:

Radalla sallitaan ammunta vain .22 kaliiperin aseilla.

100 metrin rata:

Rata on käytettävissä PK-kerhon luvalla ja valvonnassa radalla olevien ohjeiden mukaisesti sallittuina ampuma-aikoina. Ampuminen vain luotiloukun eteen ohjeen mukaisesti kiinnitettyihin pahvitauluihin. Rakenteisiin EI saa kiinnittää tauluja. Muihin kuin ampumatauluiksi tarkoitettuihin paperi- ja pahvitauluihin (esim. peltitölkit, savikiekot tai muut metallikohteet) ampuminen on EHDOTTOMASTI kielletty. Kalustovahingoista tulee ilmoittaa välittömästi PK-kerhon puheenjohtajalle. JOkaisen rataa käyttävän tulee merkitä käyntinsä ja ammuttu laukausmäärä ratapäiväkirjaan.

**************************************************************************

Koskikeskuksen olympiakivääriradat

Ilmakivääriammunta liikkuvaan maaliin. Rata on käytössä talvikaudella, tarkempia tietoja antaa P-HA:n hirvikerho.

Kokkovuoren haulikkoampumakeskus, Lempäälä

Kansainväliset mitat täyttävät Skeet-, Trap- ja Compak-Sporting -radat. Katso tarkemmin Haulikkokerhon sivuilta!

Peltokadun ilma-aserata (Peltokatu 6 C, Tampere)

25-paikkainen ilmakivääri / ilmapistoolirata. Sähköistetyt "tule luo-" ja elektroniset taululaitteet. Mahdollisuus ampua myös ilma-olympiapistoolilla. Radan tutustumisvuoroista tiedotetaan PK-kerhon sivulla Tutustumaan lajiin.

Osmonmäen väestönsuoja

Osmonkadun sisäampumaradan omistaa Tampereen kaupunki, jolta P-HA on talvikaudeksi (lokakuu-huhtikuu) varannut käyttövuoroja. Radalla on mahdollista ampua pienoiskiväärillä 50 m ja pistoolilla 25 m matkalta. 50 m radalla voi ampua myös 9 mm pistoolilla. Lisää tietoa PK-kerhon sivuilta: Osmonmäen ruutivuorot.