Osmonmäen ruutivuoroista

Tietoa Osmonmäen väestönsuojan ("Luolan") ruutivuoroista.

- Luolassa on 25 metrin ja 50 metrin radat. Ampumapaikkoja on vastaavasti 7 ja 8.
- Vuorot sisäkaudella, eli lokakuu - huhtikuu (1.10. - 31.4.).
- Luolan vuorot ovat PK-kerhon jäsenten vapaassa käytössä, mikäli kerhon ratamaksu on maksettu. Lue lisää.
- Luolan asioista keskustellaan Luolamiehet- WhatsApp-ryhmässä.
- Osmonkallion ruutivuoroista vastaa Kimmo Pyhältö (kimmo.pyhalto (ät) gmail.com).

Linkki kaupungin uusille järjestyssäännöille koskien osmonmäen ampumarataa löytyy tämän kappaleen alapuolelta. Uudet järjestyssäännöt mahdollistavat suuremmat kaliiperit, erilaiset asetyypit ja ammuntatavat. Tästä huolimatta, P-HA:n vuoroilla käytetään lisäksi omia sääntöjä, jotka rajoittavat edellämainittuja. Tämä siitä syystä, että pystymme tarjoamaan mielekkään harjoitusympäristön nimenomaan urheiluammunnalle.

Kaupungin järjestyssäännöt Osmonkallion sisäampumaradoille

Mitä voi ampua ja millä?

25 metrin rata

- 25 m radalla ammutaan ensisijaisesti .22 LR kaliiperin pistooleilla. Muut SAL:n hyväksymät urheilu-/isopistoolikaliiperit mahdollisia tilakapasitettin rajoissa.
- Ammuntaohjelma sisältää urheilupistoolin tarkkuus- ja pikaosion (5+30 laukausta / osio), kestoltaan alle 1,5 tuntia. Muista ohjelmista voidaan päättää erikseen.

50 metrin rata

- 50 m radalla ammutaan lähinnä .22 LR kaliiperin kiväärillä ja vapaapistoolilla.
- Ammuntaohjelma on vapaampi kuin 25 m radalla, mutta periaatteena hallittuja, tähdättyjä yksittäislaukauksia.

- 50 m radalla voi ampua myös suuremmilla kaliipereilla (ks. kaupungin järjestyssäännöt yllä) ja lyhyemmiltä matkoilta. Eri matkojen/seurojen päällekkäisyydet koitetaan poistaa tulevissa vuoroaikatauluissa.

- P-HA:n sisäinen käytäntö on, että 50 m ampumamatka ajaa aina lyhyempien matkojen yli.

Koska?

- Yleisesti maanantaisin ja keskiviikkoisin kello 18-20.
- Ammunta alkaa tuolloin, eli paikalla kannattaa olla jo aiemmin, noin 17:50.
- Sisälle luolaan pääsee varmasti noin 19:30 asti. Mikäli luolaan jää väkeä, ovi aukeaa myöhemminkin.
- "Luvattomien ammunta" on edellä mainittujen aikojen puitteissa, erikseen sovittuna.

Kuinka?

Ampujat, joilla on ruutiaselupa/oma ase

- Saapuminen luolalle ennen harjoitusvuoron alkua.
- Ulko-oven viereisessä seinässä on Ruuti-nappi, jota painamalla ruutiradan valvoja näkee ampujan, voi keskustella tämän kanssa ja päästää sisälle.
- Ulko-oven lukko pitää melko pienen äänen auetessaan, joten kannattaa olla tarkkana.

Ampujat, joilla ei ole ruutiaselupaa/asetta

- Luolaan ampumaan pääseminen on rajoitetumpaa kuin ilma-aseradalla.
- Ammunnan valvoja on vastuussa ampujista ja hän tekee lopulta päätöksen siitä, kuka radalle pääsee.
- Kaksi sääntöä yhdessä/erikseen määrittelevät raamit pääsylle:

1. Kuinka hyvin ruutiammunnan valvoja tuntee henkilön ja tämän taustat? Tämä pelkästään saattaa riittää radalle pääsemiseen.

2. Mikäli tuntemusta ei ole tai se on heikko, niin tarvitaan seuraavat, molemmat tiedot:

- Aktiivinen harrastuneisuus osoitettuna tunnetun valvojan allekirjoittamalla ampumapäiväkirjalla. Aktiivinen harrastuneisuus tarkoittaa 10 käyntikertaa ilma-aseradalla viimeisen puolen vuoden aikana. Ampumapäiväkirjan sijaan, mahdollisuuksien mukaan myös peltokadun yleinen ammuntapäiväkirja saattaa riittää.

- Peltokadun ilma-aseradan valvojan, tai hyvin tuntemani ampujan suositus.

- Kun ammunnan valvoja on saanut suosituksen, sovitaan päivä, jolloin voi tulla ampumaan. Mikäli halukkaita on paljon, aikaa ei välttämättä saa heti seuraavalle viikolle, koska kerralla radalle otetaan 1-2 tutustujaa.
- PK-kerhon jäsenille opastus, aseet ja taulut liittyvät vuosittaiseen ratamaksuun.
- Mukaan kannattaa ottaa ampujanlasit (jos tarvitsee) ja kuulosuojaimet, joskin myös luolalla on kuulosuojaimia.
- Kivääriampujien varusteita kuten takkia ei luolalla ole. Yleensä tutstumiskerralla näitä ei vielä tarvita.